Over het hoe en waarom.

Carnica bijen zijn fantastische bijen om mee te werken. Ze zijn rustig steken niet snel. Halen veel honing. Veroorzaken geen overlast. Als je eenmaal aan dit bijenras geroken hebt ben je verkocht.

Het raszuiver houden van de bijen is echter belangrijk. Als een nieuwe koningin geboren wordt, gaat zo zodra het weer het toelaat, na 5 dagen op bruidsvlucht. Ze paart hoog in de lucht met een aantal darren. Welke darren dit zijn weet je niet. Dat betekend dat de nieuwe koningin nakomelingen krijgt welke niet volledig Carnica zijn. Dit noemen we ook wel een f1 volk. Deze f1 volken zijn in de praktijk vaak nog goed te handelen. Maar krijgt de nieuwe koningin een jaar later weer een opvolgster wordt het al een stuk onrustiger in en rondom de bijenkast. De bijen worden defensiever en steken sneller.

Er zijn verschillende methoden om te zorgen dat u altijd voorzien bent van f1 of raszuivere koninginnen.

  • De te bevruchten koningin kan in een bevruchtingskastje naar een eiland worden gestuurd waar uitsluitend Carnica bijen zijn te vinden. Dit kan bijvoorbeeld op Vlieland. Of op een van de Duitse eilanden.
  • kunstmatige inseminatie bij een ervaren inseminator met het sperma van raszuivere darren.